Meer weten? Bel vrijblijvend:
Een gids naar goed vermogensbeheer: Nederlanders beleggen weer en hebben daarbij meer keus dan ooit. Dankzij internet en goedkope ‘passieve’ producten kunnen ze hun geld zelfs láten beleggen. Nieuwe online vermogensbeheerders werken zo efficiënt dat ze al klanten accepteren vanaf één tot dertigduizend euro. Drie van die nieuwkomers – Ohpen, iBeleggen en Oxby – werden de afgelopen weken op deze plek beoordeeld op de resultaten die zij in hun eerste volle jaar voor hun klanten behaalden. Die bleken prima. Op slechts één na eindigden alle aangeboden producten in de plus, met netto rendementen van een kleine 5 tot bijna 29 procent. Omdat alledrie een eigen aanpak hanteren, heeft de belegger ook echt wat te kiezen.
En daar doemt een nieuw probleem op. Het aanbod en de informatie daarover zijn overweldigend. Beleggers zien door de bomen het bos niet meer. Zo ontstond een nieuwe tak van sport: vermogensbegeleiding. ,,Een interessant onderwerp”, vindt Dennis van Leeuwen. Hij runt het gratis informatieplatform Fondshuis.nl en helpt daarnaast klanten een goede vermogensbeheerder te vinden, met wie hij zo scherp mogelijke beheertarieven uitonderhandelt ten gunste van hun rendement. Voor dit werk declareert hij bij de klant een uurtarief met een minimum van vijfhonderd euro. ,,Ik ben van mening dat je alleen onafhankelijk kunt zijn als de klant je inhuurt.”
De meeste begeleiders laten zich echter betalen door de geselecteerde vermogensbeheerders. Voor het aanbrengen van een klant ontvangen zij eenmalig 0,7 procent van diens inleg, en daarnaast nog eens 0,3 procent ‘doorloopprovisie’ per jaar. Deze provisies drukken het rendement, stelt Van Leeuwen. ,,Zogenaamd ‘gratis’ aanbieders hebben al zoveel geld verdiend over de ruggen van klanten die dachten dat het voordelig was.” Niet waar, zegt Daan Heslenfeld, mede-oprichter van Beleggingsassistent.nl, een van de bekendste vermogensbegeleiders. ,,Onze provisies komen uit de fees die de klant sowieso aan de vermogensbeheerder betaalt. Zij leiden niet tot hogere kosten voor de belegger. Integendeel.”
Beleggingsassistent is bijna vijf jaar actief en kent de markt daardoor goed. ,,De vermogensbeheerders die wij onze klanten adviseren, declareren allemaal niet meer dan 1 tot 2 procent van hun inleg per jaar.” Heslenfeld wil geen namen noemen, maar een aantal beheerders valt af omdat Beleggingsassistent ze te duur vindt. Nooit omdat ze hun fee niet willen delen. ,,Dat heb ik echt nog nooit meegemaakt. Waarom zouden ze ook? De klanten die wij aanbrengen hoeven ze zelf niet meer te werven.”
De hoge aanbrengprovisie brengt Beleggingsassistent niet in de verleiding de portefeuilles van klanten regelmatig te verhuizen. ,,Dan zouden de vermogensbeheerders ons binnen de kortste keren massaal boycotten.” In vijf jaar hielp Beleggingsassistent een kleine achthonderd klanten aan een beheerder. ,,En daar zitten ze bijna allemaal nog steeds. De overstappers zijn op de vingers van één hand te tellen.” Ook de jaarlijkse doorloopprovisie is in het belang van de klant. ,,Wij blijven volgen of de beheerder zijn werk wel goed doet. Zo niet, dan grijpen we in.”