Meer weten? Bel vrijblijvend:
Amsterdam- Beleggers die zich laten adviseren door MeesPierson, de private bank van ABN Amro, gaan in de loop van dit jaar rechtstreeks betalen voor beleggingsadvies. De bank zal de kosten voor advies niet langer versleutelen in de producten, zoals nu het geval is. De klanten zullen een hoger tarief gaan betalen naarmate ze actiever beleggen. Voor particulieren die niet in aanmerking komen voor private banking, ontwikkelt ABN Amro een vorm van geautomatiseerd advies via internet.
Hiermee reageert de bank op ingrijpende veranderingen in de markt voor vermogensbeheer die het traditionele verdienmodel in de sector op de helling zetten. Vorige week zei minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën dat banken en andere tussenpersonen vanaf 2014 geen distributievergoedingen meer mogen ontvangen voor het aanbieden van beleggingsfondsen. Ook een andere belangrijke inkomstenbron, het verdienen aan transacties, staat onder druk. Nu nog ontvangen tussenpersonen vaak een verborgen commissie van een broker voor iedere klanttransactie die zij doorsturen. De Autoriteit Financiële Markten maakt bezwaar tegen deze retourprovisie, omdat die een tussenpersoon kan aanzetten tot het adviseren van te veel transacties. Vermogensbeheerders zien zich gedwongen hun dienstverlening aan te passen. De gevolgen zijn het grootst voor klanten met een adviesrelatie. Zij overleggen regelmatig met een adviseur over beleggingsideeën en moeten, in tegenstelling tot beheerklanten, voor elke transactie toestemming geven. ABN Amro MeesPierson, marktleider met 30.000 klanten, maakt nu als eerste bekend zijn tariefstructuur om te gooien. De private bank wil zijn adviesklanten, ongeveer de helft van het totale klantenbestand, meer laten betalen naarmate ze meer advies krijgen.
Vanaf 1 april kunnen klanten kiezen uit drie beleggingsprofielen. De minst actieve beleggers gaan 0,73% betalen over hun beheerd vermogen, plus transactiekosten. Ook kunnen deze beleggers kiezen voor een all-intarief, dat 0,19% duurder is. Actievere beleggers, die meer dan gemiddeld transacties doen, betalen straks 0,91%, plus transactiekosten. De belegger die meerdere keren per week met zijn adviseur spreekt over transacties, gaat een vast bedrag, plus transactiekosten betalen. ABN Amro MeesPierson verlaagt voor alle beleggers de transactiekosten van 0,65% naar 0,2%. Volgens directeur Frans van Lanschot is dit in het belang van de klant. ‘De bank heeft daardoor geen reden meer de klant aan te moedigen in het doen van transacties. Dat komt de zuiverheid ten goede. Ik denk dat dit model meer bij deze tijd past’, zegt hij.
De grote vraag is hoe beleggers, die niet gewend zijn te betalen voor advies, reageren op de nieuwe tarieven die MeesPierson introduceert. ‘De belegger ziet nu wat advies kost. Dat zal confronterend zijn’, verwacht Ralf op de Weegh van de Beleggingsassistent, die beleggers helpt bij het vinden van een geschikte vermogensbeheerder. ‘Beleggers gaan kritisch kijken naar de meerwaarde van de adviseur.’
Op de Weegh wijst naar Groot-Brittannië, waar vorig jaar een verbod op distributievergoedingen werd ingevoerd. Veel Britse beleggers hebben zich vanwege de hoge kosten afgekeerd van advies. Adviesbureau Roland Berger meent dat klanten wel bereid zijn een redelijke prijs te betalen voor advies, mits dat onafhankelijk is. ‘Het afschaffen van provisies en perverse prikkels maakt het advies van de bank onafhankelijker. Daarmee is de belegger beter af’, zegt Roland Berger-partner Mark de Jonge.
In het nieuwe model wil Mees¬Pierson meer gebruik maken van nieuwe media in zijn contacten met de klant. Beleggers zullen via internet berichten krijgen over belangrijke economische gebeurtenissen en de gevolgen voor hun portefeuille. Ook krijgen ze de mogelijkheid hun adviseur te spreken via teleconferenties. ‘De adviseur kan de klant documenten op zijn scherm laten zien en die samen doornemen’, aldus MeesPierson-directeur Van Lanschot.
Ook andere banken zien een grotere rol weggelegd voor internet om hun beleggingsdiensten betaalbaar te houden. Zij kunnen bijvoorbeeld zelf een groot deel van hun gegevens aanleveren voor hun risicoprofiel. ‘De belegger kan nu veel meer zelf doen, zonder een afspraak te hoeven maken met zijn adviseur’, zegt Han Dieperink, hoofd beleggingsstrategie bij Rabobank
Critici zien de verschuiving naar internet als een verkapte manier voor vermogensbeheerders om hun kosten in te perken. Ze vrezen voor verschraling van de dienstverlening, waardoor klanten uit minder beleggingsfondsen kunnen kiezen. Mark de Jonge van Roland Berger denkt dat een versoberd aanbod de klant juist ten goede kan komen. ‘Een adviseur kan beter adviseren over een aanbod van dertig fondsen dan over honderden fondsen.’
ABN Amro MeesPierson zegt geen plannen te hebben om onder eigen merknaam beleggingsfondsen te gaan aanbieden.
* Het auteursrecht van dit artikel is voorbehouden aan Het Financieele Dagblad